tisdag 17 november 2009

Habitat for humanity

Idag skolkade jag, lite dumt eftersom thaikursen endast är 15 dagar, men det var värt det.
Tidigt i morse när solen var på väg upp åkte jag med några vänner till ett samhälle utanför Chiang Mai för att hjälpa till att bygga hus med Habitat for Humanity. USA's ex-president Jimmy Carter och hans fru Rosalynn är väldigt involverade i denna icke statliga organisation som varje år bygger hus, vartannat år i USA, vartannat internationellt och paret Carter är alltid med och hjälper till! Det var överhuvudtaget många äldre människor där som hjälpte till, Jimmy Carter tror jag är över 80 år, han såg gammal ut också. Cudos to the old people!
I Thailand byggs detta år 82 nya hus, 82 just för att Thailands kung den 5 december fyller 82 år. De har ett projekt nu att bygga hus i länderna kring Mekong.
Tillsammans med några andra organisationer har Habitat for Humanity byggt 1600 nya hem i södra Thailand efter tsunamin.

Det var svettigt men KUL och spännande att möta folk från hela världen som är där och hjälper till. Jag tror det var ca. 3000 personer varav ca 500 volontärer, resten är från diverse företag som sponsrar denna organisation.
Jag önskar jag kunde göra sådant här mer, jag tycker verkligen om det!

Annars går det bra i skolan, har inte lärt mig jättemycket nytt men har fått lite mer självförtroende i att prata thai med folk nu. Hoppas jag lär mig lite mer under resterande dagar.

Är himla trött nu, förstår inte hur alla de gamla människorna i projektet orkar med detta! Under fem dagar ska de få de 82 husen färdiga.

S

2 kommentarer:

  1. Wow vilken kul och givande aktivitet! Kämpa på med thaien, snart ses vi! Puss

    SvaraRadera
  2. OH! vad coolt med lite volentär jobb, det skulle jag verkligen vilja göra någon gång..grymt bina:) vad roligt att skolan går bra.. tänker på dig sötnos..jag skulle gärna vilja vara där nere i värmen med dig..
    massor av pussar och kramar från gråa Svedala.
    // Linda Lus

    SvaraRadera