onsdag 11 november 2009

Glada dagar

Har varit i skolan i tre dagar nu och jag tycker mycket om det! Min lärare Kru Aom är väldigt lättsam och skojar mycket, t. ex om thailändares svårigheter att uttala engelska ord korrekt och om ladyboys. Hon är en mycket bra lärare och samtidigt väldigt rolig. Jag har inte lärt mig jättemycket nya ord, men lärt mig lite struktur, kämpar en del med betoning som är det svåraste för någon som ska lära sig thai. Samma ord, som ordet maa, kan ha olika betydelser beroende på hur du betonar det, det kan betyda kom, häst eller hund.
Jag tycker att det går lite sakta fram men det är ju en nybörjarkurs och en del är verkligen nybörjare medan andra redan kan läsa och skriva, jag vet inte riktigt varför de tar kursen! Vi är en väldigt blandad skara, jag är förmodligen yngst, det är flest män som är i 50-årsåldern eller äldre kanske... En tjej från Kina, en tjej från Taiwan, en kvinna från Ryssland, annars två holländare, en fransman, resten från USA och Tyskland.
Igår kom det dock två nya killar varav den ena faktiskt var luuk khrung (halvthai)! Den första jag träffat i Thailand någonsin! Han heter Ryan och är halvskotsk, halvthai. Jag rekommenderade sedan mitt boende för de hade precis kommit hit och var lite vilsna, så nu bor de precis under mig!

Dagarna har gått fort och det är skönt för jag räknar dagarna tills familjen kommer (32) och tills älskling kommer (42). Har gått upp kl. 7 för att hinna springa innan skolan och det har gått halvbra... hehe, surprise!

Inser att min blogg ser lite tråkig ut utan några bilder... Men ja, så är det tyvärr.

Saknar inte svensk vinter men jag saknar filmjölk och knäckebröd..! Saknar personer.

S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar